Kylmästä lämpimään

Heipä hei, arvoisat lukijat!

Ajattelin kertoa teille meidän unohtumattomasta matkastamme Dubaissa. Haluan kiittää omaa äitiäni ja Rosaliinaa, jotka mahdollistivat meille todella kiireisen vuoden jälkeen lähteä miehen kanssa häämatkalle. Aivan, me ollaan oltu 7 vuotta naimisissa, mutta matka siirtyi ja siirtyi.

Minä kerroin teille aikaisemmin blogissa, että meillä on ollut vieraita sieltä Dubaista. Nyt tämän kyseisen perheen kanssa olemme yhtä perhettä. Heidän käyntinsä jälkeen meillä on pidetty tiuhaan yhteyttä ja vaihdettu paljon kuulumisia. He houkuttelivat kovasti meitä käymään siellä.. Eräänä kylmänä päivänä me alettiin miehen kanssa jälleen kerran vitsailemaan, että otetaanko ja lähdetäänkö. Heitin ehdotuksen ilmoille äidilleni, ja sieltä tuli heti vastaus, että menkää, mä teen ylitöitä jemmaan ja voin tulla katsomaan lapsia sinne. Tämä oli piste i:n päälle. Kerrottiin ystäville asiasta, ja he sanoivat suoraan päivät, jolloin voitaisiin tulla, koska heillä oli silloin loma. Tässä vaiheessa me ajateltiin, että jos voitaisiin reissun aikana kerran tavata heitä, se olisi loistojuttu.. nooh, toisin kävi..

Me varattiin lippu 18.-25.3.2018, ja varattiin hotelli. Ja alettiin valmistelut. Sieltä tuli kysymys, että voidaanko lähettää meidän matkasuunnitelma heille. Me vain vastattiin, että meillä ei ole suunnitelmia ollenkaan, koska emme tykkää elää lomalla aikataulun mukaan..

Reissu lähestyi ja minulla oli uneton yö, koska kuollakseni pelkään lentää.. Tuli kaikki maailman skenaariot mieleen ja ajatukset eikun vain villintyi. Toisekseen olen kamala kanaemo ja koin kauheeta syyllisyyttä, kun jätän lapset viikoksi... Mutta matkapäivä koitti. Tuli mukavasti lunta sinä päivänä ja sisälläni oli valtava helpotus, että pääsen lämpimään. Ajettiin Rovaniemelle miehen kanssa, ensin ravintolaan syömään ja sitten lentokentälle. Minun kummini oli niin oikeassa, kun hän koetti rohkaista mua lentämään. Hän sanoi, että sen kävelyn ja stressaamisen sekä turvatarkastuksien jälkeen sinä et pelkää mitään, eikä sulle jää voimia sanoa edes "hus" tai "lintu". Hän oli niin oikeassa... enhän minä jaksanut, olin poikki, mutta en nukkunut. Se Helsingistä Dubaihin lento tuntui ikuisuudelle, vaikka se ei kestänyt kuin 6 tuntia. Saavuttiin Dubain lentokentälle noin kello 4.30 ja siellä oli meidän rakas ystävämme meitä vastassa. Ensimmäisenä mentiin ulos laukkujen kanssa, ja kun astuin ulos, tunsin ihanan lämpimän aallon, joka puhalsi mua kasvoihin ja minulle alkoi tulla hitsin kuuma niin talvisissa vaatteissa. Siinä meinasin alkaa laulamaan "Lomalla viimeinkin voi ottaa iisimmin"...

Kun saavuttiin hotellille, saimme pian huoneen, vaikka oltiin reilusti etuajassa ennen oikeaa kirjautumista. Voi veljet, mikä hotelli ja mikä palvelu. Ovia avataan sinulle, sinun laukut tuodaan huoneeseen, huoneessa ilmastointi ja 14. kerros, mitkä maisemat!!!! Kylpyhuoneessa suihkukoppi ja VANNA!!! Minä tietenkin menin siihen ensimmäisenä ja sitten me alettiin nukkumaan muutaman tunnin. Siitä meidän LOMA/KIIRE alkoi :)))

Ruoka hotellissa oli aivan mieletöntä: lounaalla kymmeniä salaatteja, kymmeniä kastikkeita, oli kalaa, kanaa ja lihaa. Oli perunaa, oli spagettia, oli vaikka mitä ja kymmeniä jälkiruokia. Uskokaa tai älkää, minulle meinasi tulla itku ekoina päivinä. Se palvelutaso oli aivan huikea!! Sulle kaadettiin vettä lasiin sitä mukaa, kun olit juonut sitä, ja kahvia myös. Kun näin aina itse passaat muita ja kotona laitat ruuan lapsille yms., se tuntuu niin oudolta ja niin herkistyttävältä, että nyt voi olla... Ja tietenkin omatoimisena tekisi mielellään kaiken itse, mutta ei nyt, oli vain nielaistava ja nautittava..

Tiedättekö, että Venäjällä on sanonta " Näe Pariisi ja kuole". Ennen käytin itsekin tätä sanontaa, mutta en enää allekirjoita sitä. Kyllä jos joku haluaa kokea turvallisen, siistin, mahtavan kaupungin, niin se on Dubai!! Vaikka tietenkään ei voi vertailla kahta täysin eri maata/kaupunkia. Ne ovat molemmat omalla tavallaan uniikkeja, mutta nyt minusta vain tuntuu tältä.

Kerron teille pääkohdat meidän kokemuksistamme ja missä käytiin. Muuten tästä tulee liian pitkä! Minä kun olen jostain todella innostunut, niin sehän ei näy päällepäin... Eihän?? :D

1. päivä: Asetuttiin hotellille, nukuttiin ja syötiin lounas, jonka jälkeen meidän ystäväperhe lapsineen tuli hakemaan meitä hotellilta ja ajelutti meitä ympäri kaupunkia. He näyttivät kaikkia hienoja paikkoja, nähtiin jopa sitä ns. tavallisempaa Dubaita, jossa kaikki ei välttämättä ole niin tip top! Niin kuin voitte arvata, kun paikalliset ovat näyttämässä paikkoja, niin ei ole pelkästään turistirysäpaikkoja, vaan näkee asioita syvemmin, mistä olen todella kiitollinen!
Kiertoajelun jälkeen menimme syömään aivan ihanaan ravintolaan. Siellä oli noutopöydän tapainen ruokailu. Ja oli hyvää!!!

2. päivä: Global Village -päivä! Tämä on se paikka, jossa jokaisen on käytävä!!! Tätä on hankala selittää, mutta on tehty sellainen iisoo basaarikylä, jossa on yli 70 maasta omat basaarit. Eli siis, kun mentiin sinne itse kylään, oli tehty hienot, eri maihin sopiviin tyyleihin sisäänpääsyt ja siellä oli sitten kyseisen maan omaan kulttuuriin sopiva koristelu, esitykset, ja pikku kojuja vieri vieressä. Jos sinä saat jotain tiettyä tuotetta esim. Intiasta, niin taatusti löydät sen siitä Intian basaarista!! Tämä on valtavan hieno ja valtavan iso paikka. Aika menee kuin siivillä siellä!! Me kierreltiin siellä noin 10 tuntia ja käytiin vain 7 eri maassa :) Intia, Turkki, Kiina, Afrikka, Egypti, Venäjä, Eurooppa ja Pakistan. Tämä on myös se paikka, jossa tinkiminen on sallittu!! Eli tingi joka paikassa, niin hinnat tippuvat hirmuisesti. Jos ei olisi ollut paikallista mukana, koko lompakko ois jääny sinne! Tinkiminen on heidän kulttuuriaan siellä, ja ne laittaa sen välillä niin vitsiksi että!! Tosi hauskaa ja ihanaa!! Ja edelleen, mitkä ruuuat!!!!!!!

3. päivä: Meillä oli kultakorujen ostopäivä! Meidän ystävällämme on hyvä ystävä, joka omistaa maailmanlaajuisen 250 kultakaupan ketjun, ja ystävämme sai sovittua ajan sinne. Kultahan on siellä tunnetusti halvempaa, mutta parempaa. Siellä meitä palveltiin kuin herroja: oli 4 myyjää, jotka tarjosivat vettä ja kahvia, ja olivat niin ystävällisiä. Sain kokeilla monenmoisia koruja, joita en olisi voinut edes unissani nähdä. Oli kyllä sellainen taide-esittely siellä!! Mieheni osti sieltä mulle kauniin rannekorun lahjaksi.

Tämän jälkeen lähdettiin tasokkaalle kävelykadulle, jossa on paljon putiikkeja. Nautittiin kauniista illasta, mutta kohta huomasin, että ei hitsi, koruni on tippunut... Se oli vain tipahtanut maahan, minne - en tiennyt - ja ihmisiä oli siellä tuhansia... Noh, tietty tuli tunne, että ei sitä löydy, ei millään, kun on niin paljon porukkaa, jopa ruuhkaa oli paikoin... Noh, miehet lähtivät etsimään ja samalla kyselemään tarjoilijoilta matkan varrella olevista kuppiloista. Yksi oli huomannut, että joku paikallinen oli nostanut jotain kiiltävää maasta ja jatkanut matkaa.. Siinä minä vajosin täysin epätoivoon.. Kohta tuli poliisi ja kyseli mitä, missä ja milloin, ja kun sillä kadulla on kattava videovalvonta, poliisi pyysi turvamiehiä katsomaan nauhat, ja kohta näytti mulle kuvan puhelimesta, että onko tämä se sun koru. Minulta tippui vuori kiviä sydämestä, että se oli se.. Eli se paikallinen oli löytänyt sen korun ja vienyt sen löytötavarapaikkaan. Ajatelkaa, noin 40 minuuttia ja koru löytyi, vaikka siellä oli tuhansia ihmisiä!

Olen niin kiitollinen ja onnellinen.

Käytiin samana päivänä katsomassa sheikin asuinpaikkaa ihan vilkaisulta. Oli hieno huvila :)

4. päivä: Oli Abu Dabhi -päivä! Käytiin Emiraattien pääkaupungissa, Louvressa ja sitten maailman suurimmassa moskeijassa. Oli todella kaunis paikka ja oli kyllä mukavaa pukea päälle paikalliset asut! Miten kaunista, ja miten kaunis heidän uskontonsa on!!!

5. päivä: Käytiin pikavisiitti merellä uimassa ja nauttimassa auringosta. Sen jälkeen suuntasimme  maailman korkeimpaan rakennukseen. Oli korkea paikka, noustiin 124. kerrokseen 16 sekunnissa, eli maailman korkein rakennus ja maailman nopein hissi. Meni korvat lukkoon mukavasti! Näkymät oli huikeat, mutta kun pelkään korkeita paikkoja, en osannut täysillä nauttia!

Tämän yhteydessä on tietenkin maailman suurin ostoskeskus, siellä ei ole kuin 2100 kauppaa! Me kierreltiin siellä 9 tuntia ja nähtiin vain 1/4!! On mitä nähdä vielä ensi kerrallakin. Mutta ne mahtavat suihkulähdeshowt ja sen korkean rakennuksen hieno valoshow.. se kyllä on niin kaunista, se musiikki ja valot ja kaikki! Aivan huikeaa!

6. päivä: Oli iisimpi herätys neljältä, ja matkalle 5.45. Ystävämme järjesti meille yksityisen aavikkoajelun, joka kesti 3 tuntia. Ajettiin hiekkadyyneillä ja vauhti oli melko kova! Ihan kuin olisi vuoristoradalla, mutta ammattilaisen kanssa ei pelännyt, vaikka välillä näytti, että kohta mennään ympäri! Näin suomalaisena, kun näin villejä kameleita, niin pitihän pysähtyä ja ottaa kuvia... Oli aivan ihanaa, siis todella ihanaa. Tämän jälkeen ystävät kutsuivat meitä heidän luokseen syömään ja olemaan. Syötiin intialaista ruokaa, joka oli aivan ihanaa. Sitten hotellille pakkaamaan ja valmistautumaan aamuiseen lähtöön.

Reissu oli niin mahtava. Viikko oli liian lyhyt aika, mutta silti nähtiin paljon ja koettiin paljon. Pian lähdetään sinne uudestaan. Ei sitä voi edes sisäistää kerralla. Lämpimästi suosittelen tätä paikkaa! Turvallisuus, siisteys ja ihmiset ovat todella mahtavia!